Hopp til innhold

Vil du bytte til Folio? Vi svarer på spørsmålene dine

Det er lett å bytte til Folio

Hvis du skal bytte til Folio må du starte med å søke om konto hos oss.

1. Ikke stress med regnskapet

Det spiller ingen rolle når i regnskapsåret du bytter bank. Det er bare å fortsette å føre regnskap som før, bare med en ny konto i regnskapssystemet. Overfør penger fra gammel konto til Folio. Merk overføringen som «internoverføring» i regnskapet. Den skal ikke skattes av.

2. La den gamle kontoen stå åpen

Du bør la den gamle kontoen stå åpen i et par måneder. Det tar litt tid fra man endrer kontonummer på fakturaer til kundene får det med seg. Dessuten er det fort gjort å glemme noe.

3. Bytt kontonummer der det trengs

Når Folio-kontoen er åpen må du bytte ut det gamle kontonummeret med det nye. Husk på alle abonnementer, autotrekk, fakturaer og ikke minst skatteetaten.

4. Hvis du har skattetrekkskonto

Det enkleste er å la den gamle kontoen din stå åpen til du har betalt inn alt du har av penger på skattetrekkskontoen. Alternativet er å søke skatteetaten om å få pengene frigitt, eller flyttet til ny skattetrekkskonto.

5. Ikke glem kontoutskriftene

Husk å tømme kontoen ikke bare for penger, men kontoutskrifter. Mange banker tar godt betalt for å hente ut ting etter at kontoen er avsluttet, så sørg for å få med alt.

6. Tøm og avslutt kontoen

For å tømme kontoen din gjør du bare en betaling til nytt kontonummer i Folio. Når du er sikker på at du ikke trenger den gamle kontoen mer, kan det være være en fordel å be banken om å avslutte kundeforholdet. Ellers kan det bli hengende noen ører/kroner i renter eller overtrekk.

Bestill Folio her

Vanlige spørsmål om Folio

Kan man bruke Apple Pay når man har Folio?

Ja, det er bare å legge inn kortet i Apple-lommeboken på din iPhone. Les mer om mobilbetaling her

Har dere utenlandsbetaling?

Folio støtter utenlandsbetalinger til de 27 EU-landene, i tillegg til Storbritannia, Island, Lichtenstein, Sveits og Gibraltar.

Hvis du må betale til et land vi ikke støtter, kan du bruke en tredjepartstjeneste til dette, for eksempel Wise, Revolut, PayPal eller andre. Her er en liste over andre alternativer som finnes på markedet.

Får jeg IBAN-nummer?

Ja! BIC, SWIFT og IBAN finner du ved å trykke på menyen oppe til høyre i nettbanken.

Kan jeg få bedriftslån i Folio?

Folio har ingen mulighet for å gi bedriftslån ennå, men vi jobber med å få på plass et samarbeid som gjør at vi kan tilby dette i fremtiden. Foreløpig anbefaler vi deg å høre med banken du bruker privat, en lokalbank, eller å søke i Aprila Bank.

Kan jeg ta betalt med Vipps fra kunder?

Du kan ta betalt med Vipps når du bruker Folio. Du må bare sette opp avtale i Vipps Bedrift.

Har Folio VPS-konto?

Enn så lenge kan du ikke få VPS-konto i Folio. Vi har mange kunder som bruker Nordnet eller Kron. Mange oppretter også VPS-konto for selskapet i banken de bruker privat.

Har dere integrasjon mot mitt regnskapssystem?

Folio kan kobles til alle de vanlige regnskapssystemene. Les mer om integrasjoner her